نصب علائم واضح و موثر از جمله ضرورت های مهندسی راه و تجهیزات ترافیکی به منظور بهره وری مناسب از راههای موجود کشور محسوب می شود، جاده ایکه دارای علائم کم و نامناسب است بعنوان یک راه رضایت بخش تلقی نمی گردد، از طرفی استفاده کنندگان از راهها جهت کسب راهنمایی و دریافت اطلاعات مورد نیاز و مقامات مسئول، جهت انجام وظیفه موثر و اعمال قوانین ترافیک، به این علائم متکی بوده و از آنها بعنوان وسائلی که ایمنی تردد جاده ای را افزایش می دهند، استفاده می نمایند.
این کار باعث ایجاد علائم استاندارد برای مقامات مسئول می شود و در وقت
طراحی علائم صرفه جویی می گردد. این عمل همچنین به دادگاهها کمک می کند تا
یک مفهوم یکسان به علائم استاندارد بدهند.
چنانچه شکلها و رنگهای
گوناگون رابرای گروههای مختلف علائم بکار بریم، به شناخت سریع آنها کمک می
کند، مثلا علائم خطر بشکل مثلث هستند و دارای یک علامت سیاه رنگ همراه با
زمینه سفید و حاشیه قرمز می باشند.
پیشینه تاریخی تجهیزات ترافیکی
در سالهای گذشته کوشش های قابل توجهی از طرف سازمان ملل متحد، سازمان
کشورهای اروپایی و آمریکائی بعمل آمده بود تا بتوان نوعی یکنواختی در مورد
علائم راهها و علائم راهنمائی و رانندگی و خط کشی ها برقرار کرد.
در
سال ۱۹۴۹ کنفرانسی از طرف سازمان ملل در ژنو بمنظور تجدید نظر و به روز در
آوردن سیستم قانون گذاری ترافیک بین المللی منعقد گردید که در زمینه این
کنفرانس پروتکل ۱۹۴۹ برای علائم و چراغهای راهنمائی پذیرفته شد.این سند که
آنرا پروتکل می نامیدند، سیستمی از علائم را توصیه می کرد که تقریبا به طور
کامل متکی به علائم بدون کلمه بود و بر مبنای طرحهای اروپائی طرح ریزی شده
بود.
در سال ۱۹۶۳ کشور کانادا پروتکل را بر طبق نیازهای خود تطبیق داد نقش جلیقه ایمنی شبرنگ در تجهیزات ترافیکی و در سال ۱۹۶۴ انگلستان پروتکل را برای علائم جاده های بریتانیا اقتباس کرد. در سال ۱۹۶۷ کمیته اقتصادی سازمان ملل متحد برای اسیا و خاور دور (اکافه) نوعی سیستم علائم را توصیه نمود که شبیه سیستمی بود که در پیش نویس کنوانسیون ۱۹۵۳ پیشنهاد شده بود و در همان سال دهمین کنگره آزادراههای پان آمریکن توصیه نمود که کشورهای آمریکائی بعنوان رهنمون ، آئین نامه اینترامریکن را برای ابزار کنترل یکنواخت ترافیک بپذیرند.
ادامه مطلب